بِسْمِ اللَّهِ قاصِمِ الْجَبَّارِينَ، مُبِيرِ الظَّالِمِينَ، مُدْرِكِ الْهارِبِينَ، نَكالِ الظَّالِمِينَ، صَرِيخِ الْمُسْتَصْرِخِينَ، مُعْتَمَدِ المُؤْمِنِينَ.

وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ

ببالغ الحزن و الأسی تلقی المؤمنون نبأ شهادة سیّد المقاومة و عمیدها المجاهد الصّابر و المدافع المرابط زعیم حزب اللّه في لبنان و حبیب قلوب المؤمنین في سائر البلدان سماحة السیّد حسن نصر اللّه قدّس سرّه.

و هذه المصیبة و إن کانت کبیرة علی المؤمنین إلّا أنّ ألذي یهوّنها أنّها بعین اللّه المأمول منه أن یجبرها بمن یرفع رایته و یقود المؤمنین المجاهدین مکانه و یسیر بهم مسیر العزّ و النّصر و الدّفاع عن الأمّة.

و قد وعد اللّه بالنّصر و الهدایة حین قال: «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقاً» و قال عزّ من قائل: «وَ الَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا».

أسال اللّه العلی القدیر أن یحشر السیّد الشّهید و سائر الشّهداء ألذین إستشهدوا في الأحداث الأخیرة في لبنان مع سیّد الشّهداء أبی عبداللّه الحسین و یأخذ بثارهم من الصّهاینة الظّالمین و غیرهم من أعداء المؤمنین و أساله أن یلهم أهالیهم و المؤمنین الصّبر و أن یحسن لهم العزاء و أن یاخذ بأیدینا إلی الرّشاد و یوفّقنا للعمل بما یحبّه و‍ یرضاه و السّلام علی عباد اللّه الصّالحین.

لیلة ۲۴ من شهر ربیع الأول، قم المقدسة، محمّد بن محمّد الحسین القائنی

شهادت به سبب (ج۴۵-۲۹-۸-۱۴۰۳)

به مناسبت بحث شهادت بر اساس استفاضه، برخی از فروع در کلام محقق ذکر شده است که این فروع در کلام مرحوم آقای خویی ذکر نشده است از این جهت که ایشان اصل جواز شهادت به ملک بر اساس استفاضه را نپذیرفته است و فرع مذکور در کلام محقق بر این فرض است که شهادت به ملک بر اساس استفاضه جایز باشد.
این فرع مذکور عبارت است از:
«الأول الشاهد بالاستفاضة لا يشهد بالسبب‌ مثل البيع و الهبة و الاستغنام لأن ذلك لا يثبت بالاستفاضة فلا يعزى الملك إليه مع إثباته بالشهادة المستندة إلى الاستفاضة أما لو عزاه إلى الميراث صح لأنه يكون عن الموت الذي يثبت بالاستفاضة و الفرق تكلف لأن الملك إذا ثبت بالاستفاضة لم تقدح الضميمة مع‌ حصول ما يقتضي جواز الشهادة.»
محقق فرموده بعضی گفته‌اند اگر شاهد بر اساس استفاضه به ملک مطلق شهادت بدهد، شهادت مسموع است اما اگر به سبب شهادت بدهد که لازمه آن ملکیت است شهادتش مسموع نیست مگر اینکه به میراث شهادت بدهد. تفاوت بین شهادت به ارث و غیر آن این است که استفاضه در سبب غیر از ارث مثل شراء معتبر نیست اما استفاضه در میراث معتبر است چون یکی از اموری که ادعا شده استفاضه در آن حجت است موت است.
محقق بعد از نقل این تفصیل گفته‌اند فرق مشکل است. تفاوتی ندارد شهادت تفصیلی باشد یعنی جمله متعدد باشد مثل اینکه بگوید او مالک است و آن را به شراء مالک شده است یا شهادت واحد باشد مثل اینکه بگوید او این مال را خریده است چون عدم اعتبار استفاضه در شهادت به شراء نهایتا موجب این است که شراء با آن ثابت نشود و آثار ملکیت به شراء مترتب نباشد اما اصل ملکیت ثابت می‌شود.
صاحب جواهر در اینجا هم کلماتی دارند که موجب می‌شود مفاد عبارت محقق چیزی به نظر برسد غیر از آنچه مراد محقق است.
در هر حال صاحب جواهر مدعی است بین مورد شهادت واحد و غیر آن تفاوت است و در مواردی که شهادت واحد است،‌ اگر چه تبعض در دلالت آن معقول است (مثلا اگر بگوید این مال را زید و عمرو خریده‌اند و بدانیم که زید نخریده است اما شهادت در مورد خرید عمرو نافذ است) اما حجیت دلالت التزامی آن تابع حجیت دلالت مطابقی است و اگر دلالت مطابقی حجت نبود دلالت التزامی هم حجت نیست لذا اگر کسی به خونی بودن پارچه‌ای شهادت داد که به التزام به نجاست آن هم دلالت دارد، اگر بدانیم که این پارچه حتما خونی نیست اما نجاست آن محتمل باشد، این طور نیست که به مدلول التزامی شهادت اخذ شود.
یا اگر کسی گفت فلانی سر زید را برید که به التزام شهادت به قتل هم هست، چنانچه مدلول مطابقی حجت نباشد به اینکه مقتول ذبح نشده است، مدلول التزامی آن که قتل است نیز معتبر نیست.
محل بحث ما نیز این است چون شاهد به شراء شهادت داده است و لازمه آن ملکیت است و اگر شهادت به شراء که سبب است مسموع نباشد دلالت التزامی آن هم مسموع نیست.
بعد از این صاحب جواهر تلاش کرده‌اند برای کلام محقق تقریبی بیان کنند به این بیان:
در جایی که شاهد فقط به سبب شهادت بدهد، مثلا شهادت می‌دهد زید این مال را خریده است، مثل شهادت بر سرقت است در مواردی که حدّ با آن اثبات نمی‌شود مثل اینکه شاهد واحد است اما با همان شهادت واحد به ضمیمه قسم مدعی، مال ثابت می‌شود. در اینجا هم وقتی به شراء شهادت می‌دهد، خرید ثابت نمی‌شود اما ملکیت ثابت می‌شود.
شهید ثانی در مسالک برای قبول و رد این شهادت دو ثمره ذکر کرده است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
به نظر ما کلام محقق دقیق است و اشکال به تفکیک بین دلالت التزامی و مطابقی در حجیت به ایشان وارد نیست و این دو مساله با یکدیگر متفاوت است. از نظر ما هم دلالت التزامی در حجیت تابع دلالت مطابقی است چون دلالت التزامی حصه‌ای از دلالت است که تابع دلالت مطابق است. کسی که به ملاقات این شیء با خون شهادت می‌دهد به نجاست علی الاطلاق شهادت نمی‌دهد بلکه به نجاست خاص که همان نجاست ناشی از ملاقات با خون است شهادت می‌دهد و وقتی می‌دانیم این شیء با خون ملاقات نکرده است، یعنی مدلول التزامی که نجاست ناشی از ملاقات با خون است هم کاذب است و چیز دیگری که بر نجاست آن از جهت دیگر دلالت کند وجود ندارد. پس هر جا مدلول مطابقی خاص باشد مدلول التزامی هم لازمه همان مدلول خاص است. دلالت التزامی به مقدار دلالت مطابقی تحصص و تعین پیدا می‌کند. در نتیجه کسی که به ملاقات این لباس با خون شهادت می‌دهد همان طور که در ملاقات لباس با خون کاذب است در نجاست این لباس ناشی از ملاقات با خون هم کاذب است.
اما در محل بحث ما کسی که بر اساس استفاضه به ملک شهادت بدهد، ملک ثابت می‌شود اما اگر به سبب شهادت می‌دهد سبب ثابت نمی‌شود و در فرضی که شخص بر اساس استفاضه به سبب شهادت می‌دهد، نهایت این است که سبب با استفاضه ثابت نمی‌شود نه اینکه تکذیب می‌شود و این به معنای عدم ثبوت مسبب با شهادت نیست. پس شهادت ملکیت را اثبات می‌کند و سبب را اثبات نمی‌کند نه اینکه به کذب سبب علم داشته باشیم تا گفته شود مدلول التزامی آن هم حجت نیست. شأن این شهادت نسبت به سبب، شأن اصل مثبت است که اصل مثبتات را ثابت نمی‌کند نه اینکه آنها را نفی می‌کند.
در نتیجه وقتی شخص به سبب شهادت می‌دهد و شهادت به سبب، شهادت به مسبب هم هست و درست است که به خصوص مسبب ناشی از آن سبب شهادت می‌دهد ولی سبب مثبت ندارد نه اینکه کذب است و لازم که ملک است مثبت دارد. شهادت به ملزوم، شهادت به لازم است و اگر شهادت به ملزوم حجت نباشد نه از این جهت که دروغ است بلکه از این جهت که دلیل حجیت قاصر است، حجیت شهادت به لازم که مشمول دلیل حجیت است مانع و مشکلی ندارد.
تبعیت حجیت مدلول التزامی از مدلول مطابقی از این جهت است که کذب در مدلول مطابقی مستلزم کذب در مدلول التزامی است اما محل بحث ما این طور نیست و شهادت به سبب از قبیل اقل و اکثر است یعنی شخص با شهادت به سبب هم به سبب شهادت می‌دهد و هم به مسبب و شهادت نسبت به مسبب مسموع است و نسبت به سبب مسموع نیست چون دلیل حجیت از شمول آن قاصر است.
در نتیجه اگر شاهد به سبب شهادت بدهد، شهادتش به ملک مسموع است اما به سبب نه.
بر همین اساس مشخص می‌شود که در شهادت در سرقت هم اشکالی وجود ندارد چون کسی که به سرقت شهادت می‌دهد به ضمان هم شهادت می‌دهد و یک شهادت در اثبات سرقت کافی نیست اما در اثبات ضمان کافی است.

برچسب ها: شهادت به سبب

چاپ

 نقل مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است