به حول و قوه الهی و در ذیل توجهات حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف، درس خارج فقه و اصول حضرت استاد قائینی از روز شنبه اول مهر ماه مصادف با هفتم ربیع الاول در مدرس مرحوم آیت الله تبریزی اتاق ۱۱۲ برگزار خواهد شد.

خارج اصول ساعت ۸ صبح مبحث تنبیهات اجتماع امر و نهی

خارج فقه ساعت ۹ صبح ابتدای کتاب الشهادات

  • نشست علمی مقاصد شریعت، علل و حکم

    در اولین نشست از سلسله گفتگوهای فلسفه فقه و فقه مضاف که به همت انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه و با عنوان «مقاصد شریعت،‌ علل و حکم» برگزار شد حضرت استاد قائنی دام ظله مباحثی را در رابطه با علل و حکم و نسبت آنها و مقاصد شریعت بیان فرمودند. از نظر ایشان علل و حکم نقش بسیار مهمی در استنباط احکام خصوصا مسائل مستحدثه دارند که متاسفانه جای آن در اصول فقه خالی است. حضرت استاد قائنی دام ظله معتقدند بزنگاه مباحث علت و حکمت، فهم و تشخیص علت است که نیازمند ضوابط روشن و واضح است تا بتوان بر اساس آنها علل را تشخیص داده و نظرات را قضاوت کرد. هم چنین ایشان معتقد است علت بعد از تخصیص قابل تمسک است همان طور که عام بعد از تخصیص قابل تمسک است و تخصیص علت باعث تغییر در ظهور علت در عموم و یا تبدیل آن به حکمت نمی‌شود. علاوه که حکمت نیز خالی از فایده نیست و می‌تواند در استنباط احکام مورد استفاده قرار گیرد. آنچه در ادامه می‌آید مشروح این جلسه است.

    ادامه مطلب

  • نشست علمی اختصاص الجزئیة و الشرطیة بغیر القاصر و المضطر

    به گزارش خبرگزاری «حوزه» نخستین کرسی نظریه پردازی حوزه از سوی انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم با موضوع: «اختصاص الجزئیه و الشرطیه بغیر القاصر و المضطر» با مجوز کمیسیون کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره حوزوی در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  قم برگزار شد.

    بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین محمد قائینی به عنوان ارائه کننده نظریه به توضیحی پیرامون آن پرداخته و از آن دفاع کرد.

    ادامه مطلب

  • نشست علمی سقط جنین از منظر فقه و حقوق با رویکرد به مسائل نوظهور

     نشست تخصصی سقط جنین از منظر فقه و حقوق با رویکرد به مسائل نوظهور با حضور صاحب نظران و کارشناسان در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.

     در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قائینی مدرس خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به دیدگاه فقه درباره سقط جنین گفت: آیت‌الله سیستانی در پاسخ به این سؤال که آیا سقط جنین 40 روزه دیه دارد، گفته است انداختن حمل پس از انعقاد نطفه، جایز نیست و دیه و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد، مگر اینکه باقی ماندن حمل برای مادر ضرر جانی داشته باشد، یا مستلزم حرج شدیدی باشد که معمولاً تحمل نمی‌شود، که در این صورت قبل از دمیدن روح، اسقاط آن جایز است و بعد از آن مطلقاً جایز نیست.

    ادامه مطلب

  • نشست علمی صدق وطن با اقامت موقت و عدم صدق وطن با اعراض موقت

     

    نوزدهمین نشست علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر (علیه السلام) با موضوع «صدق وطن با اقامت موقت» و «عدم صدق وطن با اعراض موقت» توسط استاد معظم حضرت حجة الاسلام و المسلمین قائینی (دامت برکاته) چهار شنبه 19 فروردین ماه سال 1394 برگزار گردید.

    در  ادامه مطالب ارائه شده در نشست منعکس می گردد.

    ادامه مطلب

  • نشست علمی عدم محجوریت مفلس

     

    اعوذ بالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم، الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي محمد و آله الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين الي قيام يوم الدين

     يکي از مباحث مهم فقهي که مشهور بين فقهاي مسلمين اعم از شيعه و غير شيعه است بحث محجوريت شخص ورشکسته مالي است با شروطي که در فقه در محجوريت بيان شده است. تا جايي اين بحث مهم بوده است که کتاب فلس را از کتاب الحجر جدا کرده¬اند. ما دو کتاب در فقه داريم يکي کتاب الحجر است که در مبدأ آن به اسباب حجر اشاره مي¬شود که يکي از آنها فلس است ولي بحث مفلّس و محکوم به حجر به سبب فلس عنوان جدايي در فقه به عنوان کتاب فلس پيدا کرده است.

    ادامه مطلب

    آخرین دروس

    اصول سال ۰۳-۱۴۰۲

    دلالت قضیه شرطیه بر مفهوم بر مبنای تعهد (ج۱۰۹-۹-۲-۱۴۰۳)

    مرحوم آقای روحانی بعد از اینکه دلالت قضیه شرطیه بر مفهوم را بر اساس وضع و انصراف و اطلاق لفظی انکار کرده‌اند اما دلالت آن را بر اساس اطلاق مقامی پذیرفته‌اند. البته ایشان خودشان قبول دارند که اطلاق مقامی خلاف اصل است و باید اثبات کرد که قضیه در مقام بیان چیزی زائد بر ظهور لفظی است و لذا به قرینه خاص نیاز دارد اما تلاش کرده‌اند با بیانی این مورد را از لزوم قرینه خاص استثناء کنند به این بیان که در قضایای شرطیه معمولا قرینه خاصی وجود دارد که از آن…
    فقه سال ۰۳-۱۴۰۲

    شهادت شریک برای شریکش (ج۱۰۹-۹-۲-۱۴۰۳)

    بحث در شهادت شریک به نفع شریکش است. در حال بررسی روایات مساله بودیم. اولین طایفه روایت سماعه بود که بر ردّ شهادت شریک به نحو مطلق دلالت داشت. طایفه دوم روایتی بود که بر ردّ‌ شهادت شرکاء دلالت داشت و وجه اینکه ما این روایت را طایفه دیگری در مقابل روایت سماعه قرار دادیم این است که مفاد این روایت عدم حجیت شهادت دو شریک است و این مضمون با مفاد روایت سماعه متفاوت است یعنی اگر روایت سماعه نبود و فقط این روایت بود نمی‌توانستیم بگوییم شهادت یک شریک به…
    اصول سال ۰۳-۱۴۰۲

    دلالت قضیه شرطیه بر مفهوم به اطلاق (ج۱۰۸-۸-۲-۱۴۰۳)

    کلام مرحوم نایینی را بر اساس نقل مرحوم آقای خویی در محاضرات بیان کردیم و گفتیم اشکال مرحوم آخوند به این بیان وارد است.ممکن است تصور شود که بین کلام نایینی بر اساس نقل مرحوم آقای خویی و بین کلام ایشان بر اساس نقل مرحوم کاظمی اختلاف صریح وجود دارد اما به نظر ما این طور نیست و صرفا اختلاف در تعبیر است.مرحوم آقای خویی کلام نایینی را این طور توضیح دادند که از اطلاق شرط که نافی مفاد «أو» است مفهوم استفاده می‌شود و اشکال مرحوم آخوند را بر اساس استفاده…
    فقه سال ۰۳-۱۴۰۲

    شهادت شریک برای شریکش (ج۱۰۸-۸-۲-۱۴۰۳)

    گفتیم در کلمات عده‌ای از علماء گفته شده است شهادت شریک قبول نیست به این معنا ست که ادعای شرکت قبول نیست و گرنه شهادت او به نفع شریکش مسموع است و عدم پذیرش شهادتش نسبت به خودش از این جهت است که شهادت نیست بلکه ادعاء است و لذا گفته‌اند شهادت شریک «فیما له نصیب» مسموع نیست و حتی مرحوم اردبیلی گفته است ردّ شهادت شریک عقلی است و منظورش همین است که چون در اینجا اصلا شهادت نیست بلکه ادعاء است.در مقابل صاحب جواهر گفتند ظاهر ادله این است که شهادت شریک به…

    نشست علمی ضابطه عمد در جنایات

    نشست علمی ضابطه عمد در جنایات

    به همت معاونت پژوهش مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام و در ادامه سلسله نشست های علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سی امین نشست علمی با موضوع ضابطه عمد در جنایات با حضور حضرت استاد محمد قائینی دامت برکاته برگزار می گردد.

    زمان: چهار شنبه 1396/9/8 ساعت 18

    مکان: صفائیه، کوجه 19، انتهای کوچه سمت راست، مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام

    در کلام فقهاء و همچنین بنابر قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران، در جنایات، بین حکم عامد و غیر عامد تفاوت وجود دارد و این مطلب برگرفته از آیات قرآن و روایات معصومین (علیهم السلام) است.

    نظر به احکام مترتب بر جنایات عمدی همچون قصاص، حبس ابد، دیه و ...، بحث پیرامون تعریف جنایات عمدی و جنایات غیر عمدی، اهمیت فراوانی دارد:

    در تعریف عامد و غیر عامد، دو قول در بین فقهاء وجود دارد:

     قول اول:

    مشهور فقهاء بر این نظر اند که برای تحقق جنایات عمدی، لازم است یکی از دو رکن وجود داشته باشد:

    یا وسیله استفاده شده در جنایت غالبا مؤثر در جنایت باشند

    یا جنایت انجام شده با قصد باشد

    و در قانون مجازات اسلامی نیز همین مسأله به چشم می خورد:

     ماده290- جنايت در موارد زير عمدي محسوب ميشود:

    الف- هرگاه مرتكب با انجام كاري قصد ايراد جنايت بر فرد يا افرادي معين يا فرد يا افرادي غيرمعين از يك جمع را داشته باشد و در عمل نيز جنايت مقصود يا نظير آن واقع شود، خواه كار ارتكابي نوعاً موجب وقوع آن جنايت يا نظير آن بشود، خواه نشود.

    ب- هرگاه مرتکب، عمداً كاري انجام دهد كه نوعاً موجب جنايت واقع شده يا نظير آن، ميگردد، هرچند قصد ارتکاب آن جنايت و نظير آن را نداشته باشد ولي آگاه و متوجه بوده كه آن كار نوعاً موجب آن جنايت يا نظير آن ميشود. (www.shora-gc.ir/portal/file/?10526/ghanoon-mojazat-eslami.doc)

    لازمه نظریه اول، این است که قتل با وسیله ای که به عنوان مثال، فقط در 50 درصد موارد کشنده باشد قتل عمد محسوب نشود. این مسأله زمانی اهمیت می یابد که می بینیم در خیلی از جنایات، وسیله استفاده شده غالباً سبب جنایت نمی شود و لذا در بسیاری از مواردی که بدون قصد قتل، از وسیله ای استفاده شده، این قتل را باید غیرعمدی دانست.

     قول غیر مشهور و مختار استاد محمد قائینی

    نسبت به سبب اول تحقق عمد، یعنی نیاز به تأثیر گذاری غالبی وسیله در تحقق جنایت، باید گفت همین مقدار که در حد احتمال عقلایی، این وسیله بتواند سبب جنایت باشد، برای تحقق عمد کافی است. لذا مهم در معرض جنایت قرار دادن مجنی علیه است، هر چند آلت، غالباً سبب جنایت نباشد. بنابراین قتل با وسیله ای که حتی در 20 در صد موارد سبب قتل است نیز قتل عمد محسوب می شود.

     عمده ادله قول دوم:

    1-    استظهار از لغت «عمد»

    2-    استظهار از روایات باب

    3-    فهم عرف عام

     منشأ شهرت به وجود آمده نسبت به قول اول

    منشأ آنچه در کلمات مشهور آمده، کلمات اهل سنت است که از طریق شیخ طوسی(قدس) به فقه ما وارد شده است. لذا در مسأله اجماع تعبدی وجود ندارد و آنچه شکل گرفته اجماع بر اساس فتاوای اهل سنت است که در کلام شیخ طوسی منعکس شده است.

     کسانی که قول دوم کلامشان مطرح شده است

    1-    صاحب جواهر

    ایشان فرموده اند: که اگر اجماعی در کار نباشد، معیار عمد، در معرض قتل قرار دادن است.

    ایشان صحت قول دوم را مشروط به عدم وجود اجماع نسبت به قول اول دانسته اند و با توجه به اینکه اجماع موجود، برگرفته از فتاوای عامه و کلام شیخ طوسی است، صحت قول دوم، ثابت می گردد.

     فلا خلاف عندنا في أن الأقسام ثلاثة، لكل منها حكم يخصه خلافا لمالك فجعلها قسمين بإدراج شبيه العمد في العمد، و أوجب به القود، و هو و إن كان يوهمه بعض نصوصنا المحتمل كونها تقية منه، لكن الإجماع و السنة بل و الكتاب على خلافه، ضرورة عدم صدق القتل المؤمن متعمدا عليه كما هو واضح. (جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‌43، ص:4)

    2-    مرحوم خوانساری در جامع المدارک

    ایشان صراحتاً قول دوم را پذیرفته و فرموده اند حتی اگر روایت نیز بر خلاف آن باشد، نمی شود به غیر این ملتزم شد و باید روایت را توجیه نمود

     إنّ المعروف كون شبه العمد ملحقا بالخطإ و ربما يستظهر من قول أمير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه على المحكي في رواية محمّد بن قيس المذكورة «إن كان خطأ- إلخ» حيث قابل العمد مقابل الخطأ و حيث إن شبه العمد ليس عمدا فهو ملحق بالخطإ، و كذا صحيحة عبد اللّٰه بن سنان المذكورة.و يمكن أن يقال: لا مانع من عدم التعرّض لشبه العمد نظير ما ورد في غسل المتنجس بالبول من غسله في المركن مرّتين و غسله في الجاري مرّة بل قد يقال فيه إنّ المستفاد منه لحوق الماء الكرّ بالجاري فاحتمل في المقام كون شبه العمد ملحقا بالعمد أخذا بالمفهوم المستفاد من الصدر. (جامع المدارك في شرح مختصر النافع، ج‌5، ص: 294‌)

    3-    از معاصرین، آقای شبیری زنجانی(دامت برکاته) در هنگام ارائه بحث به ایشان، قول دوم را تأیید نمودند.

    چاپ

     نقل مطالب فقط با ذکر منبع مجاز است